اساس فتوای مراجع تقلید در رابطه با بازاریابی شبکه ای «اکل مال به باطل» بودن پول دریافتی و زیان اولیه میباشد. در توضیح این مسئله لازم به ذکر است که در شرکت های بازاریابی شبکه ای، درآمد از طریق اکل مال به باطل نیست.در واقع هریک از اعضاء در این شرکتها، هم به تنهایی یک نماینده مستقل و فروشنده هستند و هم مصرف کننده. این نمایندگان مستقل اگر نمایندگان دیگری هم به شرکت معرفی کنند و آنها نیز محصولاتی رو خریداری کرده(حال یا مصرف کنند یا بفروشند)، در قبال معرفی آنها و خرید و فروشی که از شرکت انجام میشود، شرکت سود کرده و درصدی از سود خود را به معرفی کننده پاداش یا کمسیون میدهد.که این مسئله با اکل مال به باطل فرق دارد. در اکل مال به باطل، پول یا مالی از باطل(یعنی بدون معامله کالا یا خدمات) حاصل میشود.از جمله میتوان به دزدی و کلاهبرداری و شرکتهای هرمی اشاره کرد.برای توضیحات بیشتر در مورد شرکتهای هرمی به بخش تفاوت های شرکتهای هرمی و شرکت های بازاریابی شبکه ای مراجعه کنید. منظور از زیان اولیه هم این است که فردی که وارد یک شرکت بازاریابی شبکه ای میشود نباید با زیان اولیه وارد شود که در توضیح این مسئله هم لازم به اکر است که عضویت در این شرکتها کاملا رایگان است و هیچگونه حق عضویتی گرفته نمیشود. در حالی که در شرکتهای هرمی اینگونه نبوده و درآمد صرفا از حق عضویت نفرات جدید حاصل میشد.در این صورت فرد جدید الورود با زیان اولیه روبرو میشد و مال باخته میشد که شرعا اشکال دارد.برای توضیحات بیشتر در مورد شرکت های هرمی به بخش تفاوت های شرکتهای هرمی و شرکتهای بازاریابی شبکه ای مراجعه کنید. در زیر فتوای برخی مراجع در مورد بازاریابی شبکه ای قابل مشاهده است.
استفتاء از مقام معظم رهبری:
ابتدا وارد سایت رهبر به آدرس Leader.ir شوید سپس از منوی سمت راست بر روی گزینه ی پیگیری پاسخ کلیک نمایید. بعد از وارد شدن به صفحه ی مربوطه کد زیر را در بخش کد پیگیری وارد کنید :
[ بازدید : 2130 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما : ]