اساس فتوای مراجع تقلید در رابطه با بازاریابی شبکه ای «اکل مال به باطل» بودن پول دریافتی و زیان اولیه میباشد. در توضیح این مسئله لازم به ذکر است که در شرکت های بازاریابی شبکه ای، درآمد از طریق اکل مال به باطل نیست.در واقع هریک از اعضاء در این شرکتها، هم به تنهایی یک نماینده مستقل و فروشنده هستند و هم مصرف کننده. این نمایندگان مستقل اگر نمایندگان دیگری هم به شرکت معرفی کنند و آنها نیز محصولاتی رو خریداری کرده(حال یا مصرف کنند یا بفروشند)، در قبال معرفی آنها و خرید و فروشی که از شرکت انجام میشود، شرکت سود کرده و درصدی از سود خود را به معرفی کننده پاداش یا کمسیون میدهد.که این مسئله با اکل مال به باطل فرق دارد. در اکل مال به باطل، پول یا مالی از باطل(یعنی بدون معامله کالا یا خدمات) حاصل میشود.از جمله میتوان به دزدی و کلاهبرداری و شرکتهای هرمی اشاره کرد.برای توضیحات بیشتر در مورد شرکتهای هرمی به بخش تفاوت های شرکتهای هرمی و شرکت های بازاریابی شبکه ای مراجعه کنید. منظور از زیان اولیه هم این است که فردی که وارد یک شرکت بازاریابی شبکه ای میشود نباید با زیان اولیه وارد شود که در توضیح این مسئله هم لازم به اکر است که عضویت در این شرکتها کاملا رایگان است و هیچگونه حق عضویتی گرفته نمیشود. در حالی که در شرکتهای هرمی اینگونه نبوده و درآمد صرفا از حق عضویت نفرات جدید حاصل میشد.در این صورت فرد جدید الورود با زیان اولیه روبرو میشد و مال باخته میشد که شرعا اشکال دارد.برای توضیحات بیشتر در مورد شرکت های هرمی به بخش تفاوت های شرکتهای هرمی و شرکتهای بازاریابی شبکه ای مراجعه کنید. در زیر فتوای برخی مراجع در مورد بازاریابی شبکه ای قابل مشاهده است.
استفتاء از مقام معظم رهبری:
ابتدا وارد سایت رهبر به آدرس Leader.ir شوید سپس از منوی سمت راست بر روی گزینه ی پیگیری پاسخ کلیک نمایید. بعد از وارد شدن به صفحه ی مربوطه کد زیر را در بخش کد پیگیری وارد کنید :
de89d50287274a6f
پس از وارد کردن کد بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.

باسلام براساس درخواست شورای امنیت ملی درسال۸۸ازمرکز اموراصناف وبازرگانان مبنی برجلوگیری از فعالیت شرکت های هرمی وساماندهی بازاریابی شبکه ای به صورت مفید برای کشور این مرکز باکمک وزارت صنعت ومعدن وزارت اطلاعات دادستانی کل کشور ونیروی انتظامی دستورالعملی راتدوین وبه مدت۲سال مورد برسی های مختلف قراردادند وبالاخره درسال۹۰به تعدادمحدودی ازشرکت های داخلی مجوز کتبی بازاریابی شبکه داده اندوتمام فعالیت این شرکت ها زیر نظر ارگان های یادشده می باشد ووثیقه های سنگینی هم جهت اطمینان از عملکرد نزد مراجع ذی صلاح گذاشته شده است وازطریق رسانه ی ملی نیز قانونی بودن این فعالیت اطلاع رسانی شده است ومحصولات ارائه شده که مصرفی خانوار می باشدوقیمت وکیفیت آنها تحت نظارت ارگانهای ذیصلاح بوده وتایید شده می باشد واین شرکت ها ازمحل حذف واسطه ها وتبلیغات وبراساس روش های مدون شده ومورد تایید وزارت صنعت ومعدن به بازاریابان خود پورسانت پرداخت می کنند وتمام پرداخت ها ودریافتها ازطریق سیستم بانکی کشور صورت میگیرد ومالیات برارزش افزوده نیز درلحظه پرداخت می شودوهیچ گونه اجباری برای هیچ یک از بازاریابان جهت خرید محصول ویا معرفی مشتری جدید وجودندارد وبازاریابان فقط براساس میزان فروش انجام شده ازطریق خودشان ویا افرادی را که آنها به شرکت معرفی کرده اند وبراساس طرح درآمدزایی که درزمان صدور مجوز به تایید وزارت صنعت ودیگر ارگانهای یاد شده رسیده است پورسانت پرداخت می گردد .بااین شرایط همکاری بااین شرکت ها چه حکمی دارد
جواب: اگر عمل صورت گرفته مطابق قوانینی که مجلس تصویب و شورای محترم نگهبان تایید کرده باشد، مانع ندارد وگرنه جایز نیست.
استفتاء از آیتالله شبیری زنجانی:
پرسش :
پورسانت و بازاریابی شبکه ای
352 - کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه ای چه حکمی دارد؟ آیا پورسانتی که گرفته می شود، حلال است؟
پاسخ :
اگر معامله واقعی باشد و سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری پرداخت شود و خلاف قانون هم نباشد مانعی ندارد. اخذ پورسانت برای کار حلال اگر خلاف مقررات نباشد، اشکال ندارد
آدرس : به صفحه 12 لینک مقابل مراجعه شود(پرسش شماره 352):
http://zanjani.net/index.aspx?pid=10486

[ بازدید : 2130 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما : ]