2
در شرکتهای هرمی فقط بازی با پول بود و نوعی قمار محسوب میشد به این صورت که وقتی یک نفر وارد هرم میشد و پولی را وارد این سیستم میکرد. پول آن فرد به سه قسمت تقسیم میشد، یک سوم به حساب شرکت(هرم) یک سوم به حساب معرف و یک سوم به حساب راس هرم واریز میشد.در این سیستم ها سقفی برای راس هرم بود که فردی که در راس هرم وجود دارد اگر به آن سقف درامد میرسید از هرم بیرون میرفت و یک نفر دیگری جایگزین آن میشد.
در این صورت عضو جدید یا همان کف هرم در همان ورود به شرکت مالباخته میشدند و اگر زیرمجموعه ای برای خود پیدا نمیکردند مبلغ پولی که سرمایه گذاری کرده بودند را از دست میدادند.در این طرح هر نفر در هرم با پیدا کردن مقداری مجموعه مشخص به راس میرسید و در نهایت از آن خارج میشد.این روش توسط مردی به نام پونزی اختراع گردید که به طرح های پونزی هم معروف است.
در شکل زیر نمونه یک طرح هرمی را مشاهده میکنید.
تفاوت این شرکتهای هرمی نا سالم با شرکتهای سالم بازاریابی شبکه ای در نحوه فعالیت آنهاست نه صرفا شکل و ظاهر آنها. در شرکتهای بازاریابی شبکه ای، اعضا محصولات شرکت را بازاریابی کرده و به فروش میرسانند و قبال فروش محصول کمسیون دریافت میکنند در حالی که در شرکتهای هرمی محصول و فروشی در کار نیست. همچنین در شرکتهای بازاریابی شبکه ای بازاریاب ها میتوانند در ازای معرفی نمایندگان دیگری به شرکت، سود بیشتری بدست بیاورند.که این سود باز هم حاصل خرید و فروش آنها از شرکت است. یعنی وقتی یک نفرB وارد شرکت بازاریابی شبکه ای میشود و محصولی را بازاریابی و فروش میکند، شرکت سود بیشتری کرده و از سود حاصله به فردA که فرد B را به شرکت معرفی کرده درصدی کمسیون میدهد.اما در شرکت های هرمی درآمد، صرفا از عضو گیری و حق عضویت میباشد.لازم به ذکر است که در شرکتهای سالم بازاریابی شبکه ای هیچ گونه حق عضویتی از بازاریاب گرفته نمیشود.
پس معیار هرمی بودن شرکتها هیچ ربطی به شکل ظاهری آنها ندارد بلکه به فعالیت هایی که درآنها انجام میشود بستگی دارد. پدر بزرگ پدر بزرگ خود را تصور کنید که چند تا فرزند دارد و آنها هم چند فرزند دارد و همین طور آمده و به شما رسیده، اگر شجره نامه خود را بکشید شما خودتان در یک هرم هستید. و همینطور چند خرده فروش یا مغازه دار را تصور کنید که از یک یا چند عمده فروش خرید میکنند و همان عمده فروشها از چند عمده فروش بزرگ، و...
اگر اینها را هم روی کاغدی بکشید میبیند که شکلی هرم مانند است. پس نمیتوان گفت که صرفا شکل ظاهری یک شرکت و اعضای آن، نشان دهنده هرمی بودن یا نبودن آن است بلکه نحوه فعالیت در شرکتها،معیار تعیین کننده هست که راجع به آن توضیح داده شد.